سألنا الشباب إيه اللى تعمله وماتعملوش فى أول خروجة مع الكراش اعرف نصائحهم

سألنا الشباب إيه اللى تعمله وماتعملوش فى أول خروجة مع الكراش.. اعرف نصائحهم

تم نشره منذُ 3 شهر،بتاريخ: 21-12-2020 م الساعة 09:01:22 الرابط الدائم: https://newsformy.com/news-405881.html في : أخرى ومتنوعة    بواسطة المصدر : اليوم السابع

ينتظر الرجل بفارغ الصبر أن تحين اللحظة المناسبة وتسمح له الفتاة التى يشعر نحوها بإعجاب بأن يقضيا بعض الوقت معًا فى الخارج، ويحاول أن يبدو فى هذه المقابلة بأفضل حال ممكنة لإقناعها بالارتباط به، ولكن أحيانًا ما يرتكب بعض الأخطاء التى تجعله يفسد الأمر ويجعل الفتاة تكون فكرة سلبية عنه. 

لهذا طرحنا سؤالاً على مجموعة من الشباب والفتيات حول ما يجب على الشاب فعله أو تجنبه فى المقابلة الأولى مع الفتاة التى يشعر نحوها بإعجاب. 

"اهتم بالتفاصيل وخليك جنتل"

"أمل.م" صاحبة الـ 25 عامًا قالت إنه يجب على الشاب حين يخرج لأول مرة مع فتاة، خاصة وإن كان يحبها أن يعاملها معاملة الجنتل مان قائلة: "احرص على فتح باب العربية، السلام والترحيب بيها مع ابتسامة، ما يديهاش أوامر زي أقعدي كلي واشربي، الكلام ده بيفرق معانا جداً" .

وأضافت: "الرجالة مش بياخدوا بالهم من التفاصيل زينا، إحنا تقريباً بنعمل كشف هيئة حتى لو مش باصين عليه، فلازم ياخد باله من أفعاله خصوصاً مع الناس اللي أقل منه زي الويتر والسايس عشان متاخدش عنه انطباع وحش".


المقابلة الأولى

"متسألهاش هنقعد فين"

"أما محمد. م" صاحب الـ 34 عامًا فقال، إن الفتيات يفضلن الرجل القادر على اتخاذ القرارات قائلا: "مينفعش تضيع الوقت في سؤالها هنقعد فين وهناكل ايه وهنشرب ايه، حاول تفاجأها وتكون عارف بشكل مسبق هي بتحب ايه وتعمله".

وتابع: "لو حبيت تسألها خدها على أول مكان تقترحه ومتحاولش تجود من عندك لأنها هتضايق وتحس أنك بتستهلك طاقة ومجهود عشان تبسطها"

"اتعامل بطبيعتك"

"أحمد .م" صاحب الـ 38 عامًا قال: "أوعى تتصنع وتحاول تبان إنك غني أو تتكلم بطريقة مش بتاعتك، هتقفشك وهيبقى شكلك وحش"، وأضاف: "لو مادياً مقدرتك على قدها ونويت تعزمها حاول تحط قدامها خيارات تختار بينهم ومتكونش أعلى عن إمكانياتك، عشان ميحصلش مشكلة وتخلي شكلك وحش". 

"متبصش لغيرها وهي قاعدة معاك"

"سناء. ح" صاحبة الـ 28 عامًا قالت: "اسوأ أنواع الغلطات اللي ممكن تحصل إنه يبص على بنت غيرها، حتى ولو كانت واثقة من نفسها وجميلة هتزعل"، وتابعت: "لو خارجين في مكان بيتجمع فيه صحابه وكان فيهم بنات يحاول أنه ميرغيش كتير مع واحدة منهم قدامها، وإياك تتوشوش مع واحدة منهم ولو ثانية، كدة هتبقى حفرت قبرك بإيدك".


متبصش لحد غيرها

"متبصش في التليفون كتير"

أما عن المواقف الطريفة في ذلك الموضوع فقال عنها "محمود . م" صاحب الـ 39 عامًا، إنه في إحدى العزومات وكانت أول مرة يقابل فيها محبوبته علقت على تمسكه بالهاتف طوال وقت جلوسه في المطعم، وتابع: "مكنتش واخد بالي، طلعت كانت بتحسب أنا بقالي قد ايه ماسك التليفون، هي دلوقتي بقت مراتي، ولحد دلوقتي مش ناسية لي الموقف ده".


متمسكش التليفون كتير

"متتعداش حدودك معاها"

وعن طريقة التعامًال في المقابلة الأولى نصحت عائشة. ر صاحبة الـ 34 عامًا الشباب: "أوعى تتعدى حدودك معاها، مش مسموح تمسك أيدها أو تعدل حاجة من لبسها أو تمد ايدك بأي شكل طالما هي مسمحتش بده"، وتابعت: "معرفة حدوده وتعامًاله معها بأدب مش شرط يخلي الخروجة دمها تقيل قد ما هيكسب احترامها وثقتها فيه بعد كدة، وهيزود فرص الحب والارتباط بينهم".


مشاركة الخبر: سألنا الشباب إيه اللى تعمله وماتعملوش فى أول خروجة مع الكراش.. اعرف نصائحهم على وسائل التواصل من نيوز فور مي

local_library إقرأ أيضاً في آخر الأخبار

100 صورة عالمية  صالون حلاقة مصرى فى القرن الـ 19

100 صورة عالمية صالون حلاقة مصرى فى القرن الـ 19

visibility 15 منذُ 8 دقائق

نشاهد اليوم صورة تعود إلى مصر فى القرن التاسع عشر وهى صورة ل صالون حلاقة يظهر بكامل تفاصيله خلف جدران من خشب الأرابيسك...

بلفقيه يناقش إمكانية دعم جمعية أطفال عدن للتوحد

بلفقيه يناقش إمكانية دعم جمعية أطفال عدن للتوحد

visibility 21 منذُ 9 دقائق

ناقش منسق اللجنة العليا للإغاثة جمال بلفقيه مساء يوم الإثنين في محافظة عدن مع ممثلي جمعية أطفال عدن للتوحد إمكانية...

حكاية أول منسقة مشاهد حميمة في الهند تعمل في تصميم المشاهد الجنسية على الشاشة

حكاية أول منسقة مشاهد حميمة في الهند تعمل في تصميم المشاهد الجنسية على...

visibility 25 منذُ 16 دقائق

منسق المشهد الحميمية دور يتم البحث عنه بشكل متزايد بعد تسليط الضوء على تفشي التحرش الجنسي والاستغلال في الصناعات...

ورد الان  اختطاف الحارس الشخصي لـعيدروس الزبيدي في مدينة المعلا عدن

ورد الان اختطاف الحارس الشخصي لـعيدروس الزبيدي في مدينة المعلا عدن

visibility 12 منذُ 21 دقائق

ورد الان اختطاف الحارس الشخصي لعيدروس الزبيدي في مدينة المعلا...

نائب تونسي يعد بنشر أدلة عن تلقي حملة سعيد أموالا أمريكية
نائب تونسي يعد بنشر أدلة عن تلقي حملة سعيد أموالا أمريكية
visibility 20 منذُ 33 دقائق

فجر النائب التونسي المستقل راشد الخياري جدلا واسعا بوعده نشر أدلة تثبت تلقي حملة الرئيس التونسي قيس سعيد الانتخابية...

عام  الصحف السعودية
عام الصحف السعودية
visibility 15 منذُ 35 دقائق

أبرز عناوين الصحف الصادرة اليوم خادم الحرمين الشريفين يوجه بصرف 19 مليار ريال معونة شهر رمضان لمستفيدي الضمان الاجتماعي...

widgets إقراء أيضاً من اليوم السابع

هايلى بيبر فى أحدث ظهور بإطلالة شتوية مميزة وجاكت باهظ الثمن صور
نادل يسلى زبائن مطعم هندى بطريقة مميزة فيديو
سيارة تجر روسيا للتزلج على الجليد في الشوارع فيديو وصور
6 عادات يومية تدمر روتين العناية بالشعر البلسم والنظارة الشمسية الأبرز