مطبخ الستات أكل بيتى بطعم وريحة زمان سبب فى فتح باب رزق لربات البيوت

مطبخ الستات.. أكل بيتى بطعم وريحة زمان سبب فى فتح باب رزق لربات البيوت

تم نشره منذُ 2 سنة،بتاريخ: 30-06-2021 م الساعة 10:00:40 الرابط الدائم: https://newsformy.com/news-690064.html في : أخرى ومتنوعة    بواسطة المصدر : اليوم السابع

بمجرد أن تطأ قدماك أرض المطبخ، تجد مجموعة من السيدات اللاتى تتنوع خبراتهن الحياتية، ما بين 4 لـ 60 سنة بالمطبخ والأكل البيتى، ولكل منهن حكاية مختلفة عن الأخرى، وكانت فكرتهن تدور حول الحفاظ على طعم أكل "ستات البيوت"، وكانت البداية مع سمر الصاوى، وهى صاحبة المشروع، وأول من فكر فى تنفيذه، وبعدها تواصلت مع الأخريات عن طريق إعلان بالسوشيال ميديا أعلنت فيه الاحتياج لسيدات لمطبخ بمطعم الأكل البيتى.

تحدثت سمر الصاوى صاحبة الـ36 عامًا لـ"اليوم السابع" قائلة "وقت كورونا كانت فى حالة ركود لكل حاجة، اللى بيشتغل ساب شغله، ووقتها أنا قعدت فى البيت، وفكرت أعمل حاجة الناس تحبها، وفى نفس الوقت أساعد بيها بعض الستات، خاصة ستات البيوت، والموضوع كان ليه أكثر من شق، الأول هو إنهم ستات والمعروف عن الستات إن نفسهم حلو فى الأكل، والفكرة كانت مختلفة، وكنت حابة أركز أكتر على الأكل البيتى بتاع زمان".

وتابعت "كنت حريصة على تقديم كل ما هو قديم ويرمز لأيام زمان، عشان كدا لما اخترت ديكورات المكان كلها بطعم زمان، واعتمدت فيها على شخصيات بوجى وطمطم وعم شكشك، وشكل الديكورات الداخلية يشبه ديكورات البيوت، عشان كنت حابة أعيش الأسر اللى هتيجى المطعم فى جو بيتى".

أما الحاجة أم محمود وهى إحدى العاملات فى المطعم، وهى أمهر خبازة فى المكان، حيث تبدأ رحلتها من الساعة 2 ظهرًا، وتنتهى فى الساعة 12 منتصف الليل، وتحكى قائلة: "من أول ما بنزل المطعم ببدأ أعجن العجين، وبعدها بعمله قرص على الطاولات واستنى أكتر من ربع ساعة، وبعدها أبد أتعامل وأشتغل وأخبزه بالطلب، بحيث يكون طازجة وسخن للزبائن"، وتضيف: "حكايتى بدأت مع الخبيز بعد وفاة زوجى من 25 سنة، عشان بدأت بعدها أشتغل خبازة باليومية، وحصلت على شهرة كبيرة، فى البداية كنت بشتغل الشهر بـ65 جنيها، وكنت قادرة أصرف على أولادى، وكان هو المصدر الأساسى لينا، وبعدها بدأ مرتبى يزيد لـ400 جنيه شهريًا، وتؤكد على أنها أتمت تعليم أولادها، باستثناء ولد لم يكمل تعليمه حسب رغبته، لكنها تحمد الله أنها استطاعت تعليم ابنتها، حيث تخرجت فى مدرسة السياحة والفنادق. 

أما شيماء محمد وهى إحدى الشيفات بالمطعم قالت: "أنا خريجة دبلوم تجارة، ومؤهلى مفيش علاقة تربطه بالأكل، لكن أنا من حبى فى مجال الأكل بدأت من 5 سنين أشتغل فى الأكل المنزلي عن طريق عمل أكل بيتى بيتطلب منى وبوزعه عن طريق السوشيال ميديا".

وأردفت قائلة: "بعد فترة تقالبت مع سمر الصاوى صاحبة المطعم، وبدأنا العمل جماعة، وكلنا مجموعة ستات، والأغلبية كلهم ستات بيوت، ودا كان الهدف عشان نعرف نطلع الوجبات بالطعم البيتى".

وتحدثت "إسراء" وهى إحدى الشيفات أيضًا قائلة: "منذ تخرجى فى مدرسة السياحة والفنادق بدأت العمل بالعديد من الفنادق الشهيرة، وبعدها انتقلت إلى مطعم الستات لأن الفكرة عجبتنى إننا كستات بنشارك فى عمل جماعى، ونكون على قدر كافٍ من المسئولية عشان نثبت للآخرين إن الستات تقدر تعمل كل حاجة".

وعن الداعمين فى حياتهن اتفقن جمعيًا فى الرد بأن الزوج هو الداعم الأساسى، وهو السند، وأنهت السيدات حديثهن برسالة لكل ستات البيت قائلات: "انزلوا اشتغلوا، الشغل مش عيب، ولو مش قادرين على العمل بالشارع، اشتغلوا من البيوت، ولابد أن تصبح المرأة مصدر قوة، لأن الستات قوية وإحنا نقدر".


مشاركة الخبر: مطبخ الستات.. أكل بيتى بطعم وريحة زمان سبب فى فتح باب رزق لربات البيوت على وسائل التواصل من نيوز فور مي

local_library إقرأ أيضاً في آخر الأخبار

ردا على استهداف الحشد الشعبي المقاومة الإسلامية بالعراق تستهدف إيلات

ردا على استهداف الحشد الشعبي المقاومة الإسلامية بالعراق تستهدف إيلات

منذُ 59 دقائق

وقالت المقاومة الإسلامية في العراق إن مقاتليها استهدفوا هدفا حيويا في إيلات بأراضينا المحتلة بواسطة الطيران المسير ردا ...

واشنطن تنفي ضلوعها في الهجوم على قاعدة الحشد الشعبي بالعراق

واشنطن تنفي ضلوعها في الهجوم على قاعدة الحشد الشعبي بالعراق

منذُ 59 دقائق

قالت القيادة المركزية الأمريكية سنتكوم في بيان عبر منصة إكس تويتر سابقا نحن على علم بالتقارير التي تزعم أن الولايات...

عشرات المظاهرات دعما لغزة ورفضا للعدوان في 54 مدينة بالمغرب شاهد

عشرات المظاهرات دعما لغزة ورفضا للعدوان في 54 مدينة بالمغرب شاهد

منذُ 59 دقائق

وقالت الهيئة المغربية في بيان الجمعة أنها نظمت 107 مظاهرات في 54 مدينة تضامنا مع قطاع غزة في إطار الحراك الشعبي المناصر...

الولايات المتحدة توافق على سحب قواتها من النيجر

الولايات المتحدة توافق على سحب قواتها من النيجر

منذُ 1 ساعة

وافقت الولايات المتحدة الجمعة على سحب قواتها البالغ قوامها أكثر من ألف جندي من النيجر حيث يشاركون في القتال ضد المسلحين...

القيادة المركزية الأمريكية تنفي تقارير شن غارات جوية في العراق اليوم
القيادة المركزية الأمريكية تنفي تقارير شن غارات جوية في العراق اليوم
منذُ 1 ساعة

نفت القيادة المركزية الأمريكية سنتاكوم التقارير التي تفيد بأن طائرات أمريكية شنت غارات جوية في العراق اليوم وذلك بعدما...

العراق المقاومة الإسلامية تعلن استهداف قاعدة عوفدا الجوية الإسرائيلية مستمرون في عملياتنا
العراق المقاومة الإسلامية تعلن استهداف قاعدة عوفدا الجوية الإسرائيلية ...
منذُ 1 ساعة

  أعلنت المقاومة الإسلامية في العراق يوم الجمعة أنها استهدفت قاعدة عوفدا الجوية الإسرائيلية مؤكدة استمرارها في...

widgets إقراء أيضاً من اليوم السابع

جاءها المخاض في السماء طيار يغادر قمرة القيادة لمساعدة راكبة على الولادة
طريقة عمل حمص الشام لمواجهة برد الشتاء
سلى صيامك مع حكايات كريم وسره العجيب مصارعة الأسود والثعالب وشبح جميل
اتاخدت فى وقتها 10 صور بخلفيات فكاهية غير متوقعة